la NinaLA NINA - workshops juni 2013

Introductie Flamenco: 13 - 14 - 15 juni

Sevillanas beginners: 14 - 22 juni


INTRODUCTIECURSUS FLAMENCO
Als je wilt kijken of flamenco iets voor jou is, en je misschien een langere cursus wilt gaan volgen, maar het eerst wilt uitproberen dan is er deze 3-daagse introductiecursus!

Je kunt deze cursus ook los volgen om een keer kennis te maken met flamenco.


In de cursus zal van alles uitgelegd worden over techniek, houding, armen en voetenwerk en de verschillende ritmes. Ook zal er wat verteld worden over de flamencogeschiedenis, de achtergrond, de zangteksten en het gevoel dat achter flamenco zit.

In 3 lessen krijg je een inkijk in zowel techniek als achtergrond, en uiteraard gaan we zoveel mogelijk dansen en een klein stukje choreografie doen.
De cursus is voor vrouwen en mannen, leeftijd onbelangrijk, kortom voor iedereen die geïnteresseerd is en wellicht nog meer raakt, in flamencomuziek en dans.
De les wordt begeleid door een flamencogitarist en er worden CD ’s gedraaid.


Locatie
Studio de Wit (vanaf 7 deelnemers)
Baarsjesweg 202
Amsterdam
Of
Studio Bestevaerstraat 24 huis (t/m 6 deelnemers)
Amsterdam

Tijden
Vrijdag 13 juni: 19.00 - 20.15 uur
Zaterdag 14 juni: 11.00 - 12.15 uur
Zondag 15 juni: 11.00 - 12.15 uur

Niveau
Beginners

Kosten
: 50,- euro te voldoen op 50.48.87.033 ten name van La Nina Productions

Info en opgave
Inschrijving via deze website: ga naar menu/workshops/inschrijfformulier
je ontvangt een bevestiging van inschrijving via de mail, van de docent.
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

SevillaWORKSHOP SEVILLANAS VOOR BEGINNERS
"Sevillanas" is de feestelijke 'paren'dans die in Spanje veel wordt gedanst op bruiloften en feesten, in disco’s en niet te vergeten op elke feria, natuurlijk vooral de beroemde 'Feria de Sevilla'. Ook in Nederland zijn er soms feesten of afterparty’s waarop je je in het sevillanasdansen kunt storten. Een must voor iedereen die geïnteresseerd is in Spanje of flamenco.

In deze cursus van 6 lessen (van 1,25 uur) wordt het voetenwerk van de vier copla’s behandeld en er wordt aandacht besteed aan de uitwerking van de armen. De cursus is voor iedereen die nog nooit Sevillanas heeft gedanst (eventueel wel flamenco-ervaring heeft, maar dit is niet noodzakelijk). Er is een versie voor mannen èn voor vrouwen. Je kan je alleen inschrijven of met zijn tweeën.


Locatie
Studio Bestevaerstraat 24 huis (t/m 8 deelnemers)
Amsterdam
Of
Studio De Wit (bij meer dan 8 deelnemers)
Baarsjesweg 202
Amsterdam

Tijden

Zaterdag 14 juni: 12.15 - 13.30 uur
Zondag 15 juni: 12.15 - 13.30 uur
Woensdag 18 juni: 19.15 - 20.30 uur
Vrijdag 20 juni: 19.15 - 20.30 uur
Zaterdag 21 juni: 11.00 - 12.15 uur
Zondag 22 juni: 11.00 - 12.15 uur (NB wellicht is deze les op een iets andere tijd)

Kosten

90 EURO, inclusief oefen-CD en uitleg op papier
Te voldoen op rekeningnummer 50.48.87.033 ten name van La Nina Productions

Info en opgave
Inschrijving via deze website: ga naar menu/workshops/inschrijfformulier
Je ontvangt een bevestiging van inschriving per email, van de docent.
de inschrijving is bindend; als je inschrijft, wordt er van je verwacht dat je ook komt.

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Janine Keijzer "La Nina" begint zelf te dansen in 1988, als zij nog studeert in Amsterdam. Ze studeert af in 1990 als cultuursocioloog. Flamenco is echter zo'n passie dat ze besluit zich hier op toe te gaan leggen. Haar basis vindt ze in Nederland, in de lessen van o.a. Cindy Begthel, Harriet IJssel de Schepper en vooral Vida Peral.

Maar al snel verblijft ze vaak in Spanje om bij 'alle groten der flamenco' les te nemen. De belangrijkste en meest inspirerende docenten bij wie ze het vaakst in de les staat zijn Isabel Bayon, Belen Maya, Rafaela Carrasco, Silvia de Paz, maar ook volgt ze lessen en workshops bij Eva la Yuerbabuena, Rocio Molina, Pastora Galvan, Manuel Betanzos, Javier Latorre, Andres Marin, Farruquito, Maria del Mar Moreno, Elicia La Truco, Pepa Molino, en eerder bij oude meesters als Manolete, Carmen Cortes en Merché Esmeralda. Ze begint - na het nemen van talloze lessen en workshops - zelf flamencoles te geven in 1994: aanvankelijk alleen aan beginners, maar vanaf 1997 ook aan meer gevorderde (amateur)dansers.

Rond het jaar 1999 begint La Nina zelf regelmatig met optreden in allerlei gezelschappen, en staat ze in talloze theaters, festivals, (bedrijfs)feesten etc. Tussen 1999 en 2004 is ze samen met danseres Lianne Plugers de drijvende kracht achter het gezelschap 'Pasa la Raya', dat 3 toernees door Nederland heeft.

In 2007 begint ze samen te werken met danser/zanger Mario Garcia Blanco en gitarist Edsart Udo de Haes. Als trio treden ze regelmatig op voor allerlei gelegenheden, en de groep wordt vaak uitgebreid met andere artiesten voor de grotere optredens (onder de naam 'Grupo Flamenco Amsterdam'). Vooral de laatste 2 jaar heeft La Nina veel succes geoogst met grote projecten waarin soms ook vergevorderde leerlingen worden betrokken. Een voorbeeld is de choreografie voor 44 danseressen in de zomer van 2007, voor de opening van het Robeco Zomerconcertenseizoen, in het Concertgebouw Amsterdam. Maar ook zelf was ze in 2008 te zien samen met de top van de Nederlandse flamencowereld, tijdens het 2e flamencofestival van Ankara, Turkije, en de 2e Nederlandse Flamenco Biënnale.

Ondertussen is ze bij de kleinere optredens ook gaan zingen (rumba, sevillanas, bossa nova en latin), en is ze sinds 2000 (verkopend) kunstenaar. Ook speelt ze piano en cajón.

Haar visie op flamenco is deze:
"Ik geloof dat flamenco in de allereerste plaats appelleert aan je diepste gevoelsleven. Alle kracht, hoop, wanhoop, verdriet en vreugde zijn te vinden in flamencomuziek. Ik probeer hier regelmatig aan te herinneren in mijn lessen. Verder moet je ook gewoon je best doen om te begrijpen waar je mee bezig bent, zowel muzikaal technisch als fysiek. Een goed ritmegevoel is heel belangrijk, maar ook de wil om er iets van te maken, niet te snel te denken dat iets te moeilijk is. Tegelijk moet je flameno niet 'opblazen en mystificeren'. Mijn ervaring van flamenco is dat iedereen wiens hart er voor openstaat er iets van kan leren, al is het maar hoe je goed in compás (de maat) klapt. Iets van jezelf leggen in een dans, voelt uiteindelijk voor mij als het belangrijkste, zowel voor mezelf als voor de leerlingen".